header_2020.jpg

Marketing vraagt in crisistijden om een bewustere aanpak

Marketing vraagt in crisistijden om een bewustere aanpak

Dennis Bos houdt van drukke dagen. Als manager Marketing & Sales voor de zakelijke markt van DELTA heeft hij iedere dag een andere pet op. Dan is-ie weer bezig met een nieuwe vacature omdat het team snel groeit, werkt hij mee aan een nieuwe MKB-campagne, of overlegt hij met zijn sales-team over nieuwe leads. Hoe kijkt hij terug op de afgelopen maanden, en hoe ziet de toekomst eruit?

Nieuwe klantbehoeftes
“Er is zoveel veranderd,” zegt Bos met een lichte verbazing in zijn stem. “De klantbehoefte veranderde in korte tijd heel rap. We kregen veel belletjes van zakelijke klanten die hun bandbreedte snel wilden opschalen, omdat hun servers anders overbelast raakten door de plotselinge toename van thuiswerkers. De hele dag overleggen via Zoom, Teams of Skype vraagt natuurlijk veel van je verbinding. Maar we hebben ook klanten waar de boel juist helemaal stil lag. Ook daar hebben we gekeken of we passende oplossing konden bieden.”

Snel schakelen
Een klant die Bos zich nog goed herinnert, is een ondernemer die aan de lijn hing of er op een tijdelijke locatie vliegensvlug een internetverbinding kon worden aangesloten. Bos: “Zijn huidige bedrijfsruimte was door de corona-maatregelen te klein voor zijn personeel, dus had hij een groter pand gevonden. Klein probleempje: daar zat nog geen internet. Ik ben trots dat onze club met creatief denken en flink wat flexibiliteit het voor elkaar heeft gekregen om hem snel weer online te krijgen.”

Bewust contact
“In crisistijd moet je bewuster contact zoeken met je bestaande klanten, maar ook hoe je leads benadert. Je moet respecteren dat veel ondernemers het veel te druk hebben met hun hoofd boven water te houden. Je gaat mensen in een hard getroffen gebied niet bellen met een leuke aanbieding. Die bel je op om te vragen hoe het gaat en wat je kunt doen om te helpen.”

Tijd voor reflectie
De campagnes van DELTA stonden door de crisis de afgelopen tijd op een laag pitje. “We hebben onszelf de vraag gesteld wat we kunnen doen om de klantreis te verbeteren, en  hoe we beschikbare informatie uit onze databases beter kunnen gebruiken voor onze marketing. Er was veel tijd voor reflectie – we zijn wendbaarder geworden, en hebben geleerd hoe we moeten omgaan met plotselinge verandering.”

Zin in de toekomst
Nu heeft Bos vooral zin in de toekomst. “We gaan door met het verglazen van bedrijfsterreinen zodat we op steeds meer plekken snel glasvezelinternet kunnen aanbieden. En we blijven natuurlijk alle segmenten in de zakelijke markt, van zzp’er tot grootverbruiker, ondersteunen in hun ondernemerschap. Dat betekent een garantie op snel en stabiel internet en 24 uur per dag klaarstaan voor vragen of hulp. Dat vind ik misschien wel het leukste aan mijn werk: het leven van mensen makkelijker maken.”

Ook benieuwd wat zakelijk internet van DELTA voor jouw bedrijf kan betekenen? Check dan https://www.delta.nl/zakelijk/zeeland